Dnes je 16.06.2025    meniny má: Blanka Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Andorra

Andorra

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Dokument pre kontinentálnu etapu synody – komentár

Autorky: Mária Syneková a Zuzana Vargová; Beseda TF FK, 10.1.2023.
Sekretariát synody dostal súhrnné správy od 112 zo 114 biskupských konferencií a od všetkých 15 východných katolíckych cirkví, ako aj od 17 z 23 dikastérií (kongregácií) rímskej kúrie, tiež od rehoľných predstavených, a viac ako tisíc príspevkov od jednotlivcov a skupín.

Pri čítaní Dokumentu kontinentálnej etapy (DKE) sme zistili, že veľa spomínaných podnetov a problémov je zhodných s našimi problémami, čo ukazuje, že cirkev na celom svete je prakticky „na jednej vlne“.  Rozdiel vidíme v tom, že témam, ktoré v našej slovenskej syntéze boli spomenuté len okrajovo alebo neboli spomenuté vôbec (ženy v cirkvi, účasť laikov na dianí v cirkvi, otázka rozvedených, ženatí kňazi, chudobní, LGBTQ atď.), je v tomto dokumente venovaný oveľa väčší priestor. Dedukujeme, že laici a synodálne tímy nemali strach (my sme pri našich výstupoch hovorili o určitej autokorekcii) – naopak, mali potrebu o tom hovoriť.

Pracovný dokument je hojne podporený citátmi z výstupov jednotlivých prípravných synodálnych stretnutí z celého sveta, čo mu dodáva na hodnovernosti a pravdivosti a cítiť z neho úprimnú snahu o svedomité spracovanie množstva podnetov, ktoré do Vatikánu prišli.

Naše postrehy

Celkovo: Či už v DKE alebo na slovenskej syntéze vidieť, že na doterajšom synodálnom procese mali rozhodujúcu účasť najmä laici – aktívni alebo menej aktívni veriaci zo všetkých krajín (synodálny proces prebieha zdola). Aktívna účasť kňazov (synodálne skupiny biskupov, kňazov, dekanátov a pod.) až na výnimky (vatikánske dikastériá) zdá sa byť zanedbateľná. „Niektorí zodpovední a pastieri neprevzali úlohu animátorov a vodcov, ktorá im prináleží. Viaceré diecézne syntézy sa sťažujú na nedostatočné alebo slabé zapojenie kňazov.“ (cirkev Čile).

Iba okrajovo sa z dokumentu dozvedáme, že: „Vzťah medzi kňazmi a veriacimi laikmi je na mnohých miestach zložitý. Zároveň sa spomínajú výzvy pre kňazov: nedostatok kňazov vedie k ich vyčerpanosti, a niektorí vidia, že ich služba je spochybňovaná“ (Rakúsko). Takže vlastne nevieme (len tušíme), s akými problémami sa kňazi v rámci cirkvi trápia. V niektorých správach je spomínané, že sú osamelí, nepochopení, ale inde sa hovorí o tom, že mali strach zapojiť sa do synodálneho procesu, dokonca ho až brzdili.

Spoluúčasť žien: Takmer všetky syntézy (okrem Slovenska) sa zaoberajú otázkou plnej a rovnocennej účasti žien. Napríklad správa zo Svätej zeme- Palestíny: „V synodálnom procese to boli ženy, ktoré sa najviac angažovali a zrejme si neuvedomovali len to, že môžu viac získať, ale aj to, že môžu viac ponúknuť, keďže boli odsunuté na prorocký okraj, z ktorého pozorujú, čo sa v živote cirkvi deje...“

Cirkev čelí dvom súvisiacim výzvam: Ženy naďalej tvoria väčšinu tých, čo sa zúčastňujú na liturgii a cirkevných aktivitách, kde sú muži v menšine, no väčšinu rozhodovacích a riadiacich funkcií zastávajú muži. Je zrejmé, že cirkev musí nájsť spôsoby, ako prilákať mužov k aktívnejšiemu členstvu v cirkvi a ako umožniť ženám plnohodnotnejšiu účasť na všetkých úrovniach cirkevného života. Znepokojenie vyvoláva aj slabá prítomnosť hlasu mladých ľudí.

Čo sa nám páčilo – čo máme spoločné s ostatnými veriacimi vo svete?

V úvode je vyjadrená radosť, nadšenie zo stavu synodálnej cesty (čo nás veľmi potešilo, lebo práve nedostatok vyjadrenej radosti a nadšenia nám chýbal v slovenskej syntéze). Napr. úvodné vety: Synoda napreduje, rok po jej otvorení to môžeme nadšene potvrdiť! Všetky krajiny vyjadrili ochotu pokračovať v začatej ceste. „Naozaj ide o spôsob bytia“ (Wales).  „Ľudia hovorili, že po desaťročiach chodenia do kostola ich prvýkrát požiadali, aby niečo povedali“ (Pakistan). Ak cirkev nie je synodálna, nikto sa nemôže cítiť v nej skutočne doma.

Obraz stanu: „Rozšír priestor svojho stanu!“ Tento stan je priestorom spoločenstva, miestom spoluúčasti a základom misie. Rozšírenie stanu si vyžaduje, aby sme doň prijali ďalších a vytvorili priestor pre ich rozmanitosť.

„Dom Cirkvi nemá dvere, ktoré sa zatvárajú, ale obvod, ktorý sa neustále rozširuje“ (Taliansko). „Tým, ktorí sa v cirkvi cítia doma, chýbajú tí, ktorí sa tam necítia byť doma“ (Írsko). „Synodálna cesta bola pre mnohých jednou z najprínosnejších skúseností, ktoré zažili vo svojom kresťanskom živote“ (Rovníková Afrika). „Nastala silná mobilizácia Božieho ľudu, radosť zo spoločného stretávania sa, spoločného kráčania a slobodného rozprávania, ...niektorí sa vrátili späť“ (Stredoafrická rep.).

Čo nás oslovilo a povzbudilo

Jadrom synodálneho procesu je vízia cirkvi „...aby ľudia vedeli, že každý tu môže nájsť svoje miesto a domov“ (BK USA).

V záverečnej kapitole Nasledujúce kroky: „Domnievame sa, že spoločenstvo by nás malo viesť do stavu trvalej misie: stretávanie sa a vzájomné počúvanie, dialóg, uvažovanie, spoločné rozlišovanie“ (BK Španielska).

Posolstvo synody je jednoduché: učíme sa spolu kráčať a spolu sedieť pri lámaní jedného chleba, aby si každý našiel svoje miesto. Každý je povolaný zúčastniť sa na tejto ceste, nikto nie je vylúčený.

O čom s ľudia sa nebáli hovoriť

Škandály zneužívania, ktorých sa dopustili členovia kléru. Ide o otvorenú ranu, ktorá naďalej spôsobuje bolesť: „Bolo cítiť naliehavú potrebu, aby sa uznali spôsobené hrôzy a zlo a zvýšilo sa úsilie o ochranu zraniteľných a nápravu škôd, ktoré utrpela morálna autorita cirkvi“ (Austrália).

Ohľadom prebiehajúcich vojen: „Táto synoda nám umožnila lepšie pochopiť, že pastorácia zameraná na jednotu a zmierenie musí byť aj naďalej prioritou“ (Rwanda).

Ochrana a pomoc deťom a ženám kňazov, ktorí porušili sľub celibátu.

Skupiny, ktoré sa cítia byť vyhnancami „.žiadajú, aby cirkev bola útočiskom pre zranených a zlomených, nie inštitúciou pre dokonalých“ (USA).

Zranenia cirkvi sú úzko spojené s ranami sveta... (pápež František: „Cirkev má byť poľnou nemocnicou.“)

Čo ľuďom v cirkvi chýba

Nedostatok vhodných štruktúr a spôsobov sprevádzania osôb so zdravotným postihnutím (Dikastérium pre laikov, rodinu a život).

„Venovať osobitnú pozornosť ženám, ktoré sa rozhodli pre potrat zo strachu pred materiálnou chudobou a odmietnutím zo strany rodiny na Ukrajine.“ (Ukrajina).

Ekumenický priestor: „Svet potrebuje cirkev „vychádzajúcu“, ktorá odmieta rozdeľovanie na veriacich a neveriacich, ktorá obracia svoj pohľad na ľudstvo a namiesto doktríny či stratégie mu ponúka skúsenosť spásy, „prekypujúci dar“, ktorý odpovedá na volanie ľudstva a prírody“ (Portugalsko). Aj prof. Tomáš Halík zdôrazňuje: „Prelínanie kultúr je znamením našej doby.“

Mnohé syntézy uvádzajú výzvu k užšiemu spoločenstvu medzi cirkvami rôzneho obradu. Synodalita je Božie pozvanie kráčať spoločne s celou ľudskou rodinou: „Naše štvrte, naše rodiny, naše cintoríny, naše pracoviská sú skutočnými ekumenickými priestormi“ (Stredoafrická republika).

Transparentnosť: „Katolícka cirkev sa musí stať otvorenejšou a transparentnejšou: všetko sa robí v tajnosti. Agenda a zápisnice farskej rady sa nikdy nezverejňujú, nediskutuje sa ani o rozhodnutiach ekonomickej rady a rozpočty nie sú verejné“ (individuálna pripomienka zo Spojeného kráľovstva).

Kvalita homílií: Takmer jednohlasne sa uvádza ako problém, žiadajú sa „hlbšie homílie, zamerané na evanjelium a čítania dňa, a nie na politiku, ktoré by používali prístupný a príťažlivý jazyk a týkali sa života veriacich“ (Maronitská cirkev).

Aký pápež, aká budúcnosť?

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 13. 5. 2025.

Ricominciare

Mária Syneková / Zuzana Vargová, Beseda TF, 13. 5. 2025.

Pohľady Veľkej noci

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 8. 4. 2025.

Narodil sa, aby nezomrel...

Karol Moravčík, 21. 4. 2025.

Ekumenický modlitbový večer

Autor: Karol Moravčík, 9. 3. 2025; Veľký ev. kostol, Bratislava.

Kardinál Christoph Schönborn

Autor: Július Marián Prachár, Beseda TF FK, 11. 2. 2025.

Inšpirácie z Latinskej Ameriky

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 14.1.2025.

Ľudová zbožnosť v Latinskej Amerike - paralely so slovenskou skúsenosťou

Autor: Tomáš Jendruch, Beseda TF FK, 14.1.2025. Podľa: Jennifer Scheper Hughes, Contemporary Popular Catholicism in Latin America.

Nádej je svetlo v noci

Autor: Karol Moravčík, Beseda TF FK, 10. 12. 2024.

Kedy utekáme, kedy putujeme?

Autor: Tomáš Jendruch, Beseda TF FK, 10.12.2024.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7