Dnes je 16.06.2025    meniny má: Blanka Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Island

Island

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Hľadanie (sa) cirkvi

Autor: Karol Moravčík; Audio/video beseda TF FK, 12.5.2020.
V súčasnosti prežívame zvláštne obdobie, ktoré zasiahlo temer všetky krajiny sveta. Toto obdobie nesprevádzajú len nepríjemné obmedzenia v osobnom a spoločenskom živote, ale aj otázky ohľadom budúcnosti. Pýtame sa, aké veľké ekonomické straty spôsobí súčasná corona-kríza, a či nastanú aj vážne politické zmeny. Na každej kríze alebo vojne, ktoré poznáme z dejín, mnohí ľudia veľa stratili, ale vždy niekto aj zarobil. Ako sa hovorí, „karty sa budú rozdávať nanovo“.

Na toto nové rozdávanie kariet treba byť pripravený. Ako je pripravené kresťanstvo a cirkev? Kedysi niekto cirkev nazval „globálnym hráčom“ na svetovej scéne. Asi áno, aj keď nie v bežnom politickom zmysle. V mojom texte nazvanom Hľadanie budúcnosti som (http://www.teoforum.sk/index.php?id=2&view_more=1924) spomenul tri možnosti alebo trendy, ako sa v súčasnosti môže prejavovať náboženstvo, zvlášť kresťanstvo, alebo ešte užšie: Katolícka cirkev.

1. Ponuka náboženstva ako relaxu.

2. Návrat k minulosti s jeho hľadaním vinníkov, moralizovaním a magickým chápaním.

3. Radosť evanjelia.

Tieto možnosti sa praktizujú už dávnejšie v rôznych formách a zároveň nemusia byť od seba presne odlíšené. Pojem „radosť evanjelia“ stal sa mottom pontifikátu pápeža Františka, je pomenovaním jeho programu pre cirkev v 21. stor. Na Slovensku sme tento pojem použili už dvakrát pri vydaní kníh, v ktorých sme sa snažili analyzovať situáciu a priblížiť Františkov program pre slovenské pomery. Na rozdiel od relaxačného náboženstva, ktoré ponúka príjemné, najmä súkromné prežívanie viery, ale obchádza problémy, a na rozdiel od tradicionalistického prístupu, ktorý kladie dôraz na nemeniteľnosť vysvetlení, definícií a štruktúr, náboženstvo ako „radosť evanjelia“ sa zameriava na jadro evanjelia, ktorým je milosrdenstvo pre chudobných, hriešnych a mimo stojacich (pohanov), pričom sa prezentuje ako hostina (slávenie spoločenstva).

Pre lepšiu predstavu, o čom je reč, k tej relaxačnej ponuke istým spôsobom patria aj súčasné virtuálne omše bez účasti ľudu. V normálnych pomeroch sú tou relaxačnou ponukou náboženské aktivity, ktoré uspokojujú emočné, sociálne a kultúrne potreby cirkevných ľudí, ale nekladú nároky na racionálne pochopenie v rámci aktuálneho diskurzu, ani sa nepýtajú na schopnosť premieňať spoločnosť.

Tradicionalisti sa svojím pohľadom na život podobajú farizejom, ktorých dobre poznáme z textov evanjelií. Dnes na Slovensku napríklad riešia, prečo sa od nich chce, aby eucharistiu prijímali do rúk. Majú sklon k magickému a moralistickému chápaniu viery. Dobro a zlo rozlišujú podľa kritérií a poznatkov z minulosti, nejde im o záchranu človeka, ale o záchranu ich vlastných predstáv o morálke.

Náboženstvo ako „radosť evanjelia“ sa prioritne nezameriava na napomínanie hriešnikov, ale na odovzdanie skúsenosti s radosťou milosti, pochopenia (ľudského i intelektuálneho), snaží sa prichádzať s ponukou zmyslu existencie ako daru, za ktorý sa patrí ďakovať a posúvať ho ďalej. Takúto skúsenosť nie je možné ponúkať mimo jazyka a obrazov kultúry, v ktorej žijeme, mimo problémov sveta, v ktorých sa nachádzame, bez porozumenia prameňom vlastnej viery (bez pochopenia Biblie a teológie na úrovni doby), ako aj bez otvorenosti, v ktorej sa ide ponad vlastnú rodinu a cirkev. Pápež František s odkazom na Ježišovo konanie pripomína, že cirkev má napomáhať identitu a domov zvlášť tých, ktorým dnešný svet (nielen choroba) ich hodnotu, úctu, česť a domov odopiera.

Ak sa na pozadí súčasnej krízy pýtame, či sme ako kresťania správne odhadli znamenia čias a či sme učinili správne rozhodnutia, nejde len o zabezpečenie cirkevnej „prevádzky“ v kostoloch. Podľa klasickej formulácie o úlohe cirkvi, ktorá sa nachádza v prvých vetách konštitúcie II. vatikánskeho koncilu Lumen gentium, cirkev je znamením a prostriedkom spojenia s Bohom a zároveň znamením a prostriedkom zjednocovania ľudstva. Úloha cirkvi nie je teda úloha prežiť v dejinách. Na pozadí súčasnej krízy dobre vidieť, že cirkev sa často vníma ako nadstavba, ako kultúrna inštitúcia porovnateľná s divadlami a kinami. Aspoň vo svojej pozícii na verejnosti. Je to v súlade s novovekou predstavou, že náboženstvo je súkromná vec. Súčasná kríza ukázala, že spoločnosť v tzv. civilizovaných krajinách je priveľmi individualistická. Ak sa dnes povie: „zostaňte doma“, tým doma sa myslí malý priestor, v ktorom navzájom komunikuje len zopár ľudí, alebo kde jednotlivec môže komunikovať nanajvýš sám so sebou.

V minulosti v časoch vonkajšieho ohrozenia, či to bolo cez vojnu alebo v období prenasledovania alebo v prípade ľudí z tzv. vylúčeného prostredia, okrem oficiálnych štruktúr vznikali v spoločnosti aj alternatívne zóny či bunky spolupráce. Počas socializmu jestvovala nielen cirkev v kostoloch, ale aj cirkev žitá v tisícoch tajných či polotajných komunít, ktoré si zabezpečovali bohoslužby, vzdelávanie, katechézu, sociálnu pomoc i politickú prácu.

Aká alternatívna sieť vznikla počas corona-krízy? Iba virtuálne komunikácie ako je naša video/ audio/ beseda? Keď sme na 5. veľkonočnú nedeľu čítali zo Skutkov apoštolov (Sk 6,1-7), ako prvotná cirkev riešila svoje problémy ustanovením novej služby v cirkvi, nemáme aj my dnes hľadať medzi nami nových diakonov alebo lídrov, ktorí budú prepájať ľudí a slúžiť im sociálne, liturgicky, kazateľsky, poradenstvom a možno aj politicky? Niekedy z nejakého dôvodu môžeme zatvoriť budovy (teda aj kostoly), ale nemožno prijať, aby bola zatvorená cirkev, aby boli zatvorené naše spoločenstvá a farnosti. Súčasná kríza nám jasne ukázala, že nielen občianska spoločnosť, ale aj cirkev žije priveľmi individualisticky, že to, čo nazývame svoj domov, je chápané priúzko. Skúsenosť s krízou potvrdzuje dôležitosť širších spoločných vzťahov a väzieb.

Miesto cirkvi v súčasnej spoločnosti vidím aj cez službu vytvárania takýchto väzieb, funkčných komunít, a to vďaka inšpirácii „radosťou evanjelia“.

Aký pápež, aká budúcnosť?

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 13. 5. 2025.

Ricominciare

Mária Syneková / Zuzana Vargová, Beseda TF, 13. 5. 2025.

Pohľady Veľkej noci

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 8. 4. 2025.

Narodil sa, aby nezomrel...

Karol Moravčík, 21. 4. 2025.

Ekumenický modlitbový večer

Autor: Karol Moravčík, 9. 3. 2025; Veľký ev. kostol, Bratislava.

Kardinál Christoph Schönborn

Autor: Július Marián Prachár, Beseda TF FK, 11. 2. 2025.

Inšpirácie z Latinskej Ameriky

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 14.1.2025.

Ľudová zbožnosť v Latinskej Amerike - paralely so slovenskou skúsenosťou

Autor: Tomáš Jendruch, Beseda TF FK, 14.1.2025. Podľa: Jennifer Scheper Hughes, Contemporary Popular Catholicism in Latin America.

Nádej je svetlo v noci

Autor: Karol Moravčík, Beseda TF FK, 10. 12. 2024.

Kedy utekáme, kedy putujeme?

Autor: Tomáš Jendruch, Beseda TF FK, 10.12.2024.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7