Dnes je 17.06.2025    meniny má: Adolf Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Dánsko

Dánsko

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Ježiš ako znamenie pre agnostikov a ateistov- cesta ozajstného človeka k tajomstvu Boha

24.7.2011 11:07:28
Úvod k textu spracovanému z knihy Ježiš pre súčasného človeka od Milana Machovca.
Autor: Boris Široký
(Čoho v nás sa môže dotknúť a čo v nás  osloviť  takýto Ježiš -....moje voľné úvahy.)

Týmto mojim „pracovným názvom“ k tejto téme som chcel upozorniť  na nasledovné skutočnosti:
Sú ľudia, ktorí majú osobné nepríjemné, zlé, niektorí až desivé skúsenosti s praktikami oficiálnych predstaviteľov inštitúcie cirkvi, čiže kňazov, hierarchie, katechétov, atď.... – a je takmer jedno  akej konfesie. Niektorí majú skúsenosť dokonca s konkrétnymi amorálnymi ľuďmi cirkvi - cirkví.
Sú ľudia, ktorí majú zlú skúsenosť s hlásateľmi viery, ktorí sú často predstaviteľmi  žalostne obmedzeného poznania sveta a jeho konkrétnych problémov. Pričom často nerozumejú skúsenosti „bežného človeka“.

Sú ľudia, ktorých irituje už len to, že niekto si s bohorovnou istotou nárokuje na absolútnu pravdu o Bohu a svete.
Sú ľudia, ktorých iritujú okázalé manifestácie náboženských rituálov, so všetkými historickými symbolmi a prejavmi stredovekej moci.
Sú ľudia, ktorým sa klerikálnoduchovné praktiky a rady sa zdajú byť mimo reálneho života a často nepoužiteľné.
Sú ľudia, ktorých niektoré spôsoby a formy odovzdávaných predstáv o Ježišovi a s tým spojené dogmy doslova „vytáčajú“.
Sú ľudia,  v ktorých sú niektoré hlásané predstavy Ježiša „ich istou“ skúsenosťou alebo im vlastnou neznalosťou prepájané so symbolmi  pasivity, sentimentu,  slabosti, ilúzií a ich zneužitia.
Sú ľudia, ktorých irituje cirkev, ktorá šermuje slovom Ježiš a hrá sa  na vlastnom piesočku a neangažuje sa v dôležitých univerzálnych problémoch sveta a spoločnosti(...niekto s obavou aj oprávnenou  povie  „ chvalabohu“...s takýmito ich predstavami....).

Tieto skúsenosti a pocity  mnohých ľudí sú vážne a potrebujú hlboké zamyslenie. Nesmú  sa bagatelizovať, respektíve hádzať všetku vinu na „ pyšných, odmietajúcich, poživačných“ ľudí....... čo je samozrejme najľahšia  a najpoužívanejšia obrana.

....Sú totiž našťastie ľudia, ktorí majú skúsenosť s človekom (ľuďmi) silne milujúcim život, ktorý sa snaží o pravdivosť a nefalšovanosť, je silný i súcitný zároveň a má zmysel pre viac ako svoje JA, pričom práve táto kombinácia v tele človeka, čiže VTELENÁ v sebe nesie zároveň aj záťaž, bolestných  stretov(práve preto, že tu ide o plnší ľudský život, hodnotnejší a presahujúci egocentrizmus indivídua..)s tými, ktorí účelovo mocensko strategicky využívajú, alebo zneužívajú všetko, pričom aj posvätné symboly sa u nich stávajú efektívnou manipulatívnou stratégiou.

Machovcov obraz Ježiša môže byť inšpiratívny práve pre znechutených alebo rezignovaných na tradičné predstavy a posolstvá, pretože  Machovec vychádza s človečenstva Ježišovho, respektíve hľadá a očisťuje obraz skutočného človeka Ježiša od teologicko dogmatických nánosov a vrstiev. Vynára sa človek Ježiš so všetkým, čo patrí k vývinu človeka v celom kontexte doby.  Nič ľudské tu nielenže nie je cudzie, ale práve to najhlbšie ľudské, ba  dokonca práve to dáva pravdivosť a silu takémuto ľudskému Z  JAVU a ZNAMENIU.  Z tohto pohľadu na človeka  a cez človeka nie sú primárnym problémom jeho možné ľudské limity, prípadne v dobrom nie egoistickom  úmysle neprimerané očakavanie, vízia alebo  túžba.  Táto skutočnosť  je totiž  prirodzeným fenoménom  vývinu človeka v jeho možnostiach a limitoch,  kontexte doby a poznania a v jeho snahe o Ľudskosť a Posvätno...alebo Posvätno v Ľudskosti.

Machovcovi  nejde o zdrvujúcu kritiku niektorých predstáv o Ježišovi, ale o vyzdvihnutie toho, že práve Tento a Takýto človek sa v snahe o hlboké autentické človečenstvo a ušľachtilosť stáva zároveň Nositeľom a Znamením nielen potenciálu, ktorý v ňom je, ale stáva sa znamením a poslom Presahujúceho. Stáva sa znamením toho, čo môže byť človek, ľudia a ľudskosť. Stáva sa znamením Presahujúceho Tajomstva z ktorého je utkaný a na ktorom má aktívnu spoluúčasť. A o to ide. Svet je buď časťou v Niečom, čo mu dodáva Zmysel,  alebo je časťou v Bezduchom mechanickom virvare častíc a štruktúr Bez hlbších Existenciálnych  zmyslov a významov.

Machovec  akcentuje (aj svojim životom),  že Je Tu Zmysel,  len dotknúť sa ho chce námahu a aj bolesť aktívnej snahy a poznávania. Posolstvo takéhoto človeka Ježiša je v tom, že Posvätno, Transcendentno, Božie...je v Tebe a Ty si jeho nositeľom, keď sa snažíš o takúto ľudskosť...Tvoje ukotvenie sa nachádza v Presahujúcej Hĺbke Živého. A čo je zaujímavé, pri takomto ponímaní sa stáva silnou práve táto univerzálna rovina prepájajúca to najhlbšie a najlepšie v náboženských a filozofických systémoch, ktorým ide o rast ľudskosti, Hlbších potencialít a Významov človeka, sveta a Bytia do intuitívne tušených perspektív PLNOSTI ŽIVOTA.

Zhrnutie samotného diela Ježiš pre súčasného človeka od Milana Machovca možno nájsť tu


Rozhovor s Milanom Machovcom (v Českej televízii):




Kňazské povolanie cez pôsobenie ostatných dvoch pápežov

Július Marián Prachár, 10. 6. 2025, Beseda TF FK. 

Aký pápež, aká budúcnosť?

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 13. 5. 2025.

Ricominciare

Mária Syneková / Zuzana Vargová, Beseda TF, 13. 5. 2025.

Pohľady Veľkej noci

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 8. 4. 2025.

Narodil sa, aby nezomrel...

Karol Moravčík, 21. 4. 2025.

Ekumenický modlitbový večer

Autor: Karol Moravčík, 9. 3. 2025; Veľký ev. kostol, Bratislava.

Kardinál Christoph Schönborn

Autor: Július Marián Prachár, Beseda TF FK, 11. 2. 2025.

Inšpirácie z Latinskej Ameriky

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 14.1.2025.

Ľudová zbožnosť v Latinskej Amerike - paralely so slovenskou skúsenosťou

Autor: Tomáš Jendruch, Beseda TF FK, 14.1.2025. Podľa: Jennifer Scheper Hughes, Contemporary Popular Catholicism in Latin America.

Nádej je svetlo v noci

Autor: Karol Moravčík, Beseda TF FK, 10. 12. 2024.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7