Dnes je 29.10.2025    meniny má: Klára Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Bosna a Hercegovina

Bosna a Hercegovina

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Akú reformáciu potrebujeme?

Autor: Karol Moravčík, Bratislava - Veľký ev. kostol, 26. 10. 2025.
Rim 3,21-31; Lk 9,1-6

Ďakujem za pozvanie predniesť kázanie na Božie slovo tu v evanjelickom kostole. Je azda reformácia už dokončená, ak dnes, na Pamiatku reformácie, káže v evanjelickom kostole katolícky kňaz? To asi nie, skôr je to prejav toho, že sa na reformáciu spred piatich storočí dívame inak, poučenejší, azda i skromnejší. Ostáva aj túžba po reforme či reformácii. V katolíckej cirkvi sa uznáva zásada: ecclesia semper reformanda (cirkev stále sa reformujúca). Akú reformu či reformáciu však dnes potrebujeme?

Zo Sv. písma som na dnešný večer odporučil predniesť dva texty: úryvok z Listu apoštola Pavla Rimanom a čítanie z Evanjelia podľa Lukáša. Apoštol Pavol napísal svoj list rímskym kresťanom prv, ako prišiel do Ríma. Bolo to asi na prelome rokov 57/58 po Kr. V tom čase žilo v Ríme približne milión ľudí a okolo 50 tisíc z nich bolo židovského pôvodu. Viacerí kresťania tej doby mohli byť bývalí pohania, ale mnohí z nich boli Židia. Títo ľudia mocne prežívali svoju reformáciu – posun od autority Mojžiša k autorite Ježiša Krista. Malo to pre nich vážne dôsledky, židovská komunita sa rozdelila i rozhádala. Apoštol Pavol sa týmto ľuďom snažil vysvetliť dôvod prechodu od Mojžiša ku Kristovi. V 2. kap. svojho listu píše: „Židom nie je ten, kto je ním navonok, ani obriezkou nie je obriezka viditeľná na tele, ale Židom je ten, kto je ním v skrytosti, a obriezka je obriezka srdca v duchu, a nie podľa litery“ (Rim 2, 28-29). V tom úryvku z 3. kap., čo sme dnes čítali, to potom rozvinul: „Boh nie je iba Bohom Židov, ale aj pohanov. On ospravedlní obrezaných z viery a neobrezaných skrze vieru“ (Rim 3,30). Čítanie z evanjelia spomenulo vyslanie dvanástich apoštolov. Ježiš ich poveril dvojakou úlohou. Mali hlásať alternatívnu spoločnosť k vtedajšej nespravodlivej spoločnosti – Ježiš tú alternatívu nazýval Božie kráľovstvo – a mali uzdravovať, odstraňovať nešťastie medzi ľuďmi.

Akú reformu či reformáciu chcel spustiť Martin Luther? Celkom na začiatku nešlo o nič dramatické. Podľa novších výskumov nemeckých historikov Luther ani nepribil svojich 95 téz o odpustkoch na dvere kostola, ale ich 31. 10. 1517 zaslal arcibiskupovi magdebursko-mohučskému, tiež biskupovi braniborskému a ešte niekoľkým priateľom. V listoch biskupom nenapádal samotné odpustky, ale ich zneužívanie. Zároveň prosil o objasnenie a žiadal, aby hlásatelia odpustkov boli usmernení, nech nepreháňajú a vystupujú zdržanlivejšie. Keď jeden Lutherov priateľ bez jeho vedomia dal jeho tézy vytlačiť, vzbudilo to v Nemecku veľký rozruch, keďže nespokojnosť so stavom cirkvi bola veľká a verejnosť Lutherove tézy nechápala teologicky, ale ako verejný protest. Pridali sa aj ďalšie okolnosti. Lutherov biskup Albrecht mu na jeho list ani neodpovedal a hneď ho zažaloval v Ríme. Súčasne u Luthera prebiehal vývoj, ktorý ho viedol k vnútornému rozchodu s pápežskou cirkvou. Ovplyvnila ho teológia Williama z Ockhamu (+1349), ktorá patrila do spektra stredovekej cirkvi a ktorá by sa ako jedna z mnohých teologických škôl ďalej rozvíjala alebo vyhasla, ale v tej historickej chvíli to prispelo k tomu, že Luther už cirkev nevnímal ako pomôcku ku spáse, ale skôr ako prekážku na ceste k Bohu. Viaceré ďalšie okolnosti prispeli k tomu, že názorové pozície predstaviteľov reformácie a ich odporcov sa postupne čoraz viac chápali ako navzájom sa vylučujúce protiklady.

Keď pripisujeme spustenie reformácie Martinovi Lutherovi a jeho spoločníkom na začiatku 16. stor., nie je to celkom presné. Už niekoľko storočí pred ním sa v cirkvi volalo po návrate k prednosti Božieho slova pred všetkými ľudskými ustanoveniami, po náprave nešvárov v cirkvi a jej duchovnom očistení. Toto volanie po obnove pokračovalo aj po Lutherovi a pokračuje podnes v katolíckej cirkvi, aj v ostatných kresťanských cirkvách a spoločenstvách. Koniec reformovania nečakajme. To obnovovanie, návraty k prvotným zdrojom toho, čo veríme, sa deje vždy nanovo. Obdobie po rozdelení kresťanstva v Európe nás však aj naučilo, že vernosť osobnému presvedčeniu a svedomiu nemusí byť v rozpore so zodpovednosťou za spoločenstvo, za cirkev s ostatnými bratmi a sestrami. Samozrejme, musí to byť cirkev, ktorá je pluralitná a zároveň vediaca, čo je jej základ a východisko. Tým základom nemôže byť mienka jednotlivca, ale ani katechizmus. V kresťanstve je tým základom Ježiš Kristus, jeho posolstvo, jeho život.

John Henry Newman (+1890) bol pôvodne anglikánsky kňaz, teológ, neskôr vstúpil do katolíckej cirkvi a stal sa aj kardinálom. V r. 2019 bol vyhlásený za svätého a 1. novembra bude uznaný aj za učiteľa cirkvi. Čo znamená byť katolícky, Newman raz vysvetlil na príklade elipsy s dvoma ohniskami. Jedno ohnisko je naša osobná viera, naše svedomie, to druhé je aktuálny konsenzus, dohodnutý názor cirkvi. A čo je to katolícke? – Vydržať napätie medzi oboma ohniskami. 

Ak sa pýtame, akú reformu dnes potrebujeme, tak možná odpoveď na základe Božieho slova je: Reformovať sa smerom k viere, ktorá nás učiní spravodlivými a uzdravujúcimi. A potom ku spoločenstvu, ktoré si zaslúži pomenovanie cirkev Kristova. Cirkev nie je Božím kráľovstvom, ale má byť jeho znamením i nástrojom. Súčasnej katolíckej cirkvi treba len popriať, aby sa menej spoliehala na to, čo je inštitucionálne a právne, a do popredia dávala Božie slovo a živé svedectvo viery. Cirkvi evanjelickej treba zasa popriať, aby okrem osobného vzťahu k milostivému Bohu mala aj dosť odvahy na vytváranie záväzného spoločenstva, ktoré bude pomocou na ceste k spravodlivosti pred Bohom a tiež k spravodlivejšej spoločnosti vo svete. Všetkým nám spolu prajem vydržať požehnané napätie medzi zákonom a vierou, skúsenosťou spoločenstva a osobným presvedčením.

Akú reformáciu potrebujeme?

Autor: Karol Moravčík, Bratislava - Veľký ev. kostol, 26. 10. 2025.
Rim 3,21-31; Lk 9,1-6

Koncil a synodalita – dve knihy

Autor: Karol Moravčík, 10. 8. 2025.

Kňazské povolanie cez pôsobenie ostatných dvoch pápežov

Július Marián Prachár, 10. 6. 2025, Beseda TF FK. 

Aký pápež, aká budúcnosť?

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 13. 5. 2025.

Ricominciare

Mária Syneková / Zuzana Vargová, Beseda TF, 13. 5. 2025.

Pohľady Veľkej noci

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 8. 4. 2025.

Narodil sa, aby nezomrel...

Karol Moravčík, 21. 4. 2025.

Ekumenický modlitbový večer

Autor: Karol Moravčík, 9. 3. 2025; Veľký ev. kostol, Bratislava.

Kardinál Christoph Schönborn

Autor: Július Marián Prachár, Beseda TF FK, 11. 2. 2025.

Inšpirácie z Latinskej Ameriky

Karol Moravčík, Beseda TF FK, 14.1.2025.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7