Dnes je 26.04.2024    meniny má: Jaroslava Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Rakúsko

Rakúsko

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Homília - 5.7.2017

Sv. Cyril a Metod
Ef 4, 1-7.11-13
Autor: Karol Moravčík
Keď slúžim sv. omšu vo farskom kostole v Rači, nerád sa prihováram ľuďom z kňazskej stoličky. Zvlášť v týždni je medzi tým kreslom pre kňaza a ľuďmi v laviciach veľký prázdny priestor, ktorý mi je nepríjemný. Prázdnota medzi ľuďmi je proti duchu sv. omše – slávnosti Ježišovej rodiny, na ktorej by sme mali cítiť, že sme spolu radi, že sme si blízko.

Dnes na Slovensku slávi naša cirkev i viaceré štátne inštitúcie pamiatku sv. Cyrila a Metoda. Všeobecne sa u nás ich pamiatka pokladá za dôležitú, niektorí s nimi dokonca spájajú zrod nášho národa ako národa s vlastným jazykom a kultúrou. Čo si však naozaj myslíme o sv. Cyrilovi a Metodovi, v čom je pre nás ich odkaz ešte aktuálny? Keby sme urobili malú anketu, niektorí by asi povedali, že sv. Cyril a Metod našim predkom priniesli vieru, ďalší by povedali, že im vďačíme za vlastný liturgický jazyk, gramatiku a kultúru. Niekto by možno dokonca povedal, že im vďačíme aj za politickú samostatnosť nášho súčasného štátu.

Všetky tieto odpovede sú správne, ale iba trochu. Z viacerých historických prameňov vieme, že príslušníci vládnucej vrstvy na dnešnom Slovensku a Morave sa už pred príchodom misie sv. Cyrila a Metoda (r. 863) hlásili ku kresťanstvu a na našom území už stáli prvé kostoly. Sv. Cyril a Metod teda neboli naši prví vierozvestovia. Pred nimi tu boli misionári z britských ostrovov, Bavorska, Talianska a Dalmácie. Popri Dunaji a Morave viedli významné európske trasy a naša krajina nebola mimo vtedajšieho diania. O gramatike a kultúre platí, že sv. Cyril (Konštantín) vytvoril pre všetkých Slovanov vlastné písmo, nazvané hlaholika, a spolu s bratom založil na území Veľkej Moravy školy, v ktorých sa popri latinčine a gréčtine vyučovalo a písalo aj staroslovensky. Ľudia, ktorí získali vzdelanie na týchto školách, vytvorili prvé knihy napísané v reči našich predkov. Činnosť týchto škôl však na našom území trvala krátko, po smrti arcibiskupa Metoda (r. 885) kráľ Svätopluk vyhnal kňazov, ktorí sa držali staroslovenskej liturgie, a v cirkvi a kultúre sa presadila latinčina. Hlaholika sa neskôr zmenila na azbuku a tú používajú podnes niektoré národy na Balkáne a vo východnej Európe. Čo sa týka politickej samostatnosti, knieža Rastislav požiadal byzantského cisára o vyslanie misionárov určite preto, aby poistil samostatnosť svojej ríše. Zvlášť misionári z Bavorska totiž pracovali viac pre nemeckého kráľa ako pre cirkev. Ale Svätopluk to videl inak a po r. 905 zanikla aj Veľká Morava. Pamiatka sv. Cyrila a Metoda ožila až v 19. st. Čo nám teda zostalo po sv. Cyrilovi a Metodovi?

Na začiatku som spomenul blízkosť. Nejde len o kňazskú stoličku v kostole. Sv. Cyrilovi a Metodovi bolo jasné, čo nebolo mnohým v cirkvi jasné vtedy a mnohým nie je jasné podnes, že ak evanjelium, kresťanská viera a cirkev nemajú zostať ľuďom cudzie, nesmú sa presadzovať mocensky, v cudzej reči, bez súvisu s miestnou kultúrou, bez dotyku srdca, ale ako vec blízka. Blízka jazykovo, blízka kultúrne, blízka partnerskou spoluprácou s ľuďmi. Viac ako tisíc rokov sme to v latinskej cirkvi nechápali. Až v druhej polovici 20. st. sme latinčinu pri liturgii zamenili za reč ľudu. Ale ani to nestačí. Nestačí čítať a kázať v kostole po slovensky. Musíme hovoriť a konať blízko rozumu a srdcu dnešného človeka. Biskupi a kňazi sa musia správať ako blízki, ako rodina každého človeka. Rodičia majú byť kňazmi vo svojej rodine a deti majú byť vedené k radosti z evanjelia a viery. Každý, kto vstúpi do priestoru cirkvi, či je to kostol, rodina alebo iné spoločenstvo, musí pocítiť: Tu ma majú radi! Každý má byť zároveň vedený k tomu, aby bol hrdý na svoj dar, ktorý má od Boha, a aby ním poslúžil ostatným. Len tak si budeme blízki, len tak nám Boh bude blízky!

Skončím pripomenutím slov apoštola Pavla z Listu Efezanom, ktoré sme dnes počuli: Jeden je Pán, jeden Duch, jeden Boh a Otec všetkých. Apoštol takto zdôraznil blízkosť a jednotu kresťanov. A ešte doplnil: Každý z nás dostal aj milosť, každého Kristus obdaroval. Tak máme medzi nami apoštolov a apoštolky, prorokov a prorokyne, hlásateľov a hlásateľky evanjelia, učiteľov a učiteľky života a viery, máme aj dobrých pastierov a pastierky, priateľov a priateľky, ktorí budujú Božie kráľovstvo na zemi.

Ak nám niečo po sv. Cyrilovi a Metodovi zostalo, nech je to tento odkaz, toto pozvanie k blízkosti v cirkvi, k blízkosti voči ľuďom a najmä voči Bohu, ktorý nikoho neuprednostňuje a od nás očakáva len vďačnosť za jeho dary, ktorými prispejeme do spoločnej radosti.

Homília - 21.4.2024

4. veľkonočná nedeľa (B)
Jn10,11-18
Autor: KM

Homília - 14.4.2024

3. veľkonočná nedeľa (B)
Lk 24,35-48
Autor: KM

Homília - 7.4.2024

2. veľkonočná nedeľa (B)
Jn 20,19-31
Autor: KM

Homília - 1.4.2024

Veľkonočný pondelok
Mt 28,8-15
Autor: KM

Homília - 31.3.2024

1. veľkonočná nedeľa
Jn 20,1-18
Autor: KM

Homília - 29.3.2024

Veľký piatok
Jn 18,1-19,42
Autor: KM

Homília - 28.3.2024

Zelený štvrtok
Jn 13,1-15
Autor: KM

Homília - 24.3.2024

Kvetná nedeľa (B)
Mk 15,1-39
Autor: KM

Homília - 19.3.2024

Sv. Jozef
Lk 2,41-51
Autor: KM

Homília - 17.3.2024

5. pôstna nedeľa (B)
Jn 12,20-33
Autor: KM
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7